در عکس هایی که با دوربین گرفته می شود عموما دو بعد از سوژه قابل روئیت است، برای اینکه بعد سوم هم در تصاویر مشخص و برجسته شود باید از پرسپکتیو استفاده کنیم.یعنی باید چشم را به سمتی هدایت کنیم که عمق تصویر در آنجا شکل گرفته است. به عبارت دیگر تصویر ارائه شده ی ما که بصورت دو بعدی است باید به گونه ای باشد که چشم با استفاده از عمق ایجاد شده در عکس آن را بصورت سه بعدی ببیند و این از طریق پرسپکتیو امکان پذیر است که در ادامه با انواع پرسپکتیو و روش های بوجود آمدن و برخی نکات مربوط به آن آشنا خواهید شد
رعایت بعضی اصول ترکیب بندی نیز می تواند حس داشتن پرسپکتیو را در تصویر تقویت کند و به مخاطب حس حجم، فضا، عمق و مسافت در عکس را بدهد.
همچنین هرچه فاصله کانونی کمتر باشد، پرسپکتیو عکس شما بیشتر می شود و برعکس.
از طرفی دیگر هرچه دیافراگم بسته تر باشد، پرسپکتیو بیشتر می شود و برعکس.
لنزهای واید نسبت به لنزهای نرمال و یا تله فوتو، حس عمق بیشتری را در تصویر ایجاد می کنند. لنزهای تله فوتو، فشردگی بیشتری ایجاد می کنند و به نظر می رسد عناصر تصویر به هم نزدیک ترند و این باعث می شود حس عمق کمتری در بیننده بوجود آید.
در هنگام عکاسی باید توجه شود حالتی که دوربین و سوژه در موقعیت ثابت قرار دارند، با تغییر لنز نرمال به لنز واید یا لنز تله ، تغییر پرسپکتیو محسوس نمی باشد. در این حالت با تغییر میدان دید صحنه، در لنز واید نسبت به لنز نرمال یا تله، سطح بیشتری از صحنه دیده می شود. بطوریکه انگار از سوژه دور شده اید و برعکس با تعویض لنز به یک لنز تله، انگار به سوژه نزدیک شده اید و سوژه را با بزرگنمایی بیشتر و در یک میدان دید کمتر خواهید دید
تغییر موقعیت دوربین و جابجایی آن، روی پرسپکتیو اثر میگذارد و شدت آن را افزایش می دهد.
قرار دادن دوربین از زاویه پایین سوژه را بلند تر از حالت معمول نشان می دهد و قرار دادن دوربین از زاویه دید بالا سوژه را کوتاه تر از حالت عادی نمایش دهد.
همچنین میتوان سطح فوکوس را در قسمتهایی از کنار تصویر متمرکز نمود تا حس عمق در آن تشدید گردد.
با حرکت به سمت چپ یا راست و تغییر موقعیت دوربین نسبت به سوژه، پرسپکتیو تصویر نیز تغییر خواهد یافت
پرسپکتیو ارتفاع مواقعی که خط افق در عکس داریم میتواند مورد استفاده قرار گیرد. یعنی عناصر بصری که به خط افق نزدیک ترند، نواحی دورتر تصویر را تشکیل می دهند و عناصری که از خط افق فاصله بیشتری دارند ( یعنی در بالا و پایین خط افق ) عناصری هستند که به دوربین نزدیک ترند و باعث پرسپکتیو می شوند.