به معنای ساده لارج فرمت یعنی فیلم ها یا سنسورهایی با اندازه بزرگ .
این دوربین ها دارای دو صفحه اصلی هستند:
- صفحه ی نصب عدسی که در جلو قرار دارد که به استاندارد جلو معروف است.
- صفحه فوکوس یا شیشه مات (استاندارد عقب) که در نوع دیجیتال, جای خود را به بک دیجیتالی داده است.
اغلب روی یک شاسی تک محوری سوار هستند که امکان بیشتری برای کنترل پرسپکتیو و عمق میدان به ما می دهد.
(بک های دیجیتالی شامل سنسوری با رزولینشن بالا هستند که توسط یک رابط ساده به طور مستقیم از پشت به جای نگاتیو نصب می شود.)
ویژگی های دوربین قطع بزرگ نسبت به سایر دوربین ها:
- قیمتی بالاتر از سایر دوربین ها (هم سیستم آنالوگ و هم سیستم دیجیتال)
- کیفیت و وضوح بالا
- قابلیت تغییر فاصله میان لنز و بدنه
- امکان حرکت در راستای افقی و عمودی
- کنترل فوکوس از نزدیکی های لنز تا دورترین نقطه
کنترل پرسپکتیو عمودی در دوربین قطع بزرگ:
Nadav Kander
این تکنیک زمانی موثر است که برای مثال بخواهیم از یک ساختمان بلند, از زاویه بالا یا پایین عکاسی کنیم.
برای رسیدن به پرسپکتیو تخت باید لنز را مستقیم به سوی سوژه قرار دهیم که در این صورت قسمت بالای ساختمان را از دست خواهیم داد,
اما با قابلیت Tilt-shift در دوربین قطع بزرگ می توان هم به تمام نمای ساختمان و هم به پرسپکتیو تخت دست یافت.
کنترل پرسپکتیو افقی در دوربین قطع بزرگ
این قابلیت لارج فرمت ها در عکاسی بنا و عکاسی از محصولات که کنار هم چیده شده اند بسیار پرکاربرد است.
برای ثبت این عکس ها با دوربین های معمولی, که دوربین با زاویه از محصولات قرار دارد (مانند تصویر) جزئیات محصول آخر را از دست می دهیم ,
در نتیجه با واقعیتی که می بینیم مغایرت دارد .
پس باید برای برطرف کردن این خطا از نرم افزار فتوشاپ استفاده کنیم که زحمت زیادی دارد,
در صورتی که می توان قبل ازثبت عکس به کمک قابلیت انعطاف دوربین های قطع بزرگ, با موازی قرار دادن لنز با سوژه و ایجاد کمی شیب این خطا را برطرف کرد و به واقعیت نزدیک شد .
کنترل فوکوس در دوربین قطع بزرگ
jeff wall
زمانی که سطح لنز به موازات سطح تصویر نیست و ما می خواهیم از نزدیکی های لنز تا دورترین نقطه در میدان وضوح قرار بگیرد, صفحات حساس عکاسی, سطح لنز و سطح سوژه را طوری تنظیم می کنیم که همدیگر را در یک نقطه قطع کنند تا بیشترین عمق میدان وضوح به دست آید.
تغییر زاویه دوربین به صورت عمودی یا افقی در دوربین قطع بزرگ
اگر قسمتی از موضوع در کادر شما قرار ندارد می توانید با تغییر زاویه دوربین به صورت عمودی یا افقی بهترین تصویر را ثبت کنید به این صورت که:
- اگر موضوع مورد نظر شما بالاتر یا پایین تر از کادر شماست می توانید با حرکت قسمت فیلم یا قسمت لنز به سمت بالا یا پایین (در محور افقی) به کادر مورد نظر خود برسید.
2. و اگر موضوع اصلی در سمت چپ یا راست کادر شما قرار دارد با چرخش برد لنز یا برد فیلم, به سمت چپ یا راست (حول محور عمودی) می توانید به بهترین کادر برسید.