ساختمان دوربین های دیجیتال

واضح است که دوربین های دیجبتال ساختمان نسبتا پیچیده ای دارند و همین ساختمان باعث می شود, همانگونه که شما میخواهید و تنظیم می کنید تصاویر را ثبت کنند.

قبل از شروع یادگیری مباحث و اصول پایه عکاسی بهتر است ابتدا دوربین خود را بشناسیم تا هم با نام انها و هم با کارایی شان اشنا شویم.

ممکن است با توجه به ساختار متفاوت و پیشرفته تر شدن دوربین ها, اجزای معرفی شده در برخی دوربین های دیجیتال متفاوت باشد یا وجود ند اشته باشد.

ساختمان دوربین دیجیتال :

 

ساختمان داخلی

ساختمان خارجی

ساختمان دوربین دیجیتال

 

ابتدا به توضیح ساختمان خارجی دوربین های یجیتال می پردازیم.

ساختمان خارجی :

اجزایی از دوربین که از بیرون قابل مشاهده هستند مانند: لنز, بدنه, ویزور

Digital Camera Anatomy

 

Digital Camera Anatomy

1-بدنه:

مشخصات یک بدنه ی مناسب را می توان اینگونه شرح داد,

سبک بودن در عین استحکام (بهترین بدنه از ترکیب پلاستیک و آلیاژ ساخته شده)

میزان نفوذپذیری دوربین نسبت به گرد و خاک و نور و رطوبت در کم ترین میزان ممکن باشد.

از طراحی خوبی بهره برده باشد که به راحتی در دست جا بگیرد و حمل و نقل اسان تری  داشته باشد.

ساختمان دوربین دیجیتال

 

دوربین های DSLR مجهز به انواع حالت عکسبرداری ومودهای خودکارهستند. خوشبختانه این دوربین ها دارای حالت های نیمه اتوماتیک و دستی نیز می باشند که می توانید با کنترل بیشتر, کاربردهای فنی و خلاقانه تری داشته باشید.

 PROGRAM

دوربین میزان نوردهی را تعیین می کند و کاربر می تواند وایت بالانس، ISO و فوکوس را تنظیم کند.

 M یا Manual

تمام تنظیمات توسط کاربر کنترل می شود .

B یا  Bulb

در دوربین های مدل پایین تر این امکان را می دهد که کاربر در صورت نیاز, بالاتر از 30 ثانیه نیز نوردهی کند که دوربین های جدیدتر کاربر میتواند میزان نوردهی مورد نیاز خود را در تنظیمات وارد کند.

دو حالت نیمه اتوماتیک وجود دارد:

 1) اولویت شاتر (TVدر کانن و S در نیکون)

جایی است که کاربر, سرعت شاتر را و دوربین, دیافراگم را تعیین می کند. اولویت شاتر اجازه می دهد تا کاربر میزان کشیدگی و فریزکردن سوژه را کنترل کند و در رابطه با آن تصمیم گیری کند.

 2) اولویت دیافراگم ( Avدر کانن و A درنیکون)

کاربر دیافراگم را انتخاب می کند و دوربین سرعت شاتر را تعیین می کند. اولویت دیافراگم به کاربر اجازه می دهد تا عمق میدان را کنترل کند.

باقی مودها , خودکارعمل کرده و به نوعی آزادی عمل را از کاربر سلب می کنند.

 

2-منظره یاب:

 

ساختمان دوربین دیجیتال

انواع منظره یاب در دوربین های دیجیتال:

منظره یاب اپتیکال :

در ساختمان دوربین های DSLR استفاده می شود.در این منظره یاب ها خطای پارالکس وجود دارد و بسته به برند و مدل دوربین میزان آن متفاوت است.

قبل از ثبت تصویر نور پس از برخورد به اینه و منشور, از لنز به منظره یاب می رسد و هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهیم آینه کنار رفته, راه نور به منظره یاب بسته شده, به سنسور میتابد و در نهایت تصویر ثبت می شود.

ساختمان دوربین دیجیتال

منظره یاب الکترونیکی :

این منظره یاب ها نوری که توسط لنز بروی حسگر تابانده می شود را بدون خطای پارالکس بلافاصله نمایش می دهد.

استفاده ی مدام از این نوع منظره یاب (Live view) به سنسور اسیب می رساند و عمر باتری را کاهش می دهد.

 

منظره یاب EVF :

این منظره یاب را بر روی برخی از دوربین های بدون آینه که منظره یاب اپتیکال ندارند, دیده می شود. از انجا که این دوربین ها بدون آینه هستند.

در نتیجه نوری که از طریق لنز واد دوربین می شود همواره مستقیم به سنسور برخورد میکند و بر روی صفحه نمایش دیجیتال نشان داده می شود.

 

3-لنز:

ساختمان دوربین دیجیتال

  • اعداد روی لنز نشان دهنده فاصله کانونی است. هرچقدر گستره ی بین حداقل و حداکثر فاصله کانونی بیشتر باشد, لنزضعیف تری است.
  • یکی از عوامل مهم در کیفیت لنز جنس عدسی های به کار رفته در آن است.
  • وجود حرف (L (Luxury بر روی برخی لنزهای کانن و (GED (Gold Edition  بر روی بر خی لنزهای نیکون نشان دهنده ی جنس کریستالی و تراش بهتر عدسی هاست که باعث بالا رفتن کیفیت تصویر ثبت شده میشود.
  • نکته ی مهم دیگری در کیفیت لنز میزان گشودگی دهانه دیافراگم است. هرچه دیافراگم بازتری داشته باشد لنز بهتری است.
  • موتور فوکوس

عنصر مهم بعدی در لنز موتور فوکوس است که بتواند در سریعترین زمان ممکن در جایی که سوژه شما قرار دارد فوکوس کند.

(Ultra Sonic Motor ) موتور فوکوس مافوق صوت که از بهترین موتورهای فوکوس هستند.

(Silent Tracking Motor (STM درلنزهای کانن بهترین هستند و Silent Wave Motor که درلنزهای نیکون بهترین هستند.

اگر بر روی لنز چیزی قید نشده باشد موتور فوکوس لنز از دوگروه بالا جداست.

  • image stablizer

یا لرزش گیرموجود در لنزها , لرزش ناشی از حرکت موتور فوکوس و آینه را می گیرد . استفاده مدام از لرزشگیر موجب پایین امدن شارپنس عکس وکم شدن شارژ باطری می شود.

در مواقعی که برای مثال در حالت واید عکاسی می کنید نیازی به لرزشیر ندارید ولی در حالت زوم یا تله نیاز به استفاده از لرزشگیر احساس می شود . در کانن با is و در نیکون با vr نشان داده می شود.

  • حداقل فاصله فوکوس (mediom focous range) یعنی حداقل فاصله ای که شما بتوانید به سوژه نزدیک شوید, از دیگر مزایای لنز با کیفیت است.

 

ساختمان دوربین دیجیتال

 

  • بعضی لنز ها تنها مخصوص Full fram هستند و بعضی هم به دوربین های Half fram و هم به Full fram ها نصب می شوند.

روی لنزهایی که فقط به Half fram کنون متصل می شوند با رنگ سفید EFS و لنزهایی که فقط به Half fram نیکون متصل می شوند با رنگ قرمز AFS نوشته شده است .

همینطور روی لنزهای که هم به دوربین های Half fram و هم به Full fram های کانن متصل می شوند EF

و  لنزهای که هم به دوربین های Half fram و هم به Full fram های نیکون متصل می شوند AF نوشته شده است.

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *